Krepsefiske i svenske skjærgården

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For to år siden, den første høsten Filip og jeg var sammen, tok han med meg hjem til Sverige og foreldrene sine for å spise kräftor. Eller kreps, som det heter på norsk. Jeg hadde skadet tommelen ganske stygt og var i gips helt opp til albuen så jeg var ganske redusert. Særlig etter en varm busstur. Men jeg gledet meg så veldig, for jeg er så ekstremt glad i skalldyr. Og det å spise kreps i Sverige, det var noe jeg hadde drømt om i mange år. Siden den gang har jeg fått kreps der hjemme når jeg er på besøk om sommeren eller høsten og det er alltid et høydepunkt. Moren til Filip kjøper kreps fra en fiskebåt i en havn ikke så langt fra der de bor; det er så stemningsfullt å være med dit og kjøpe de ferske, rett fra havet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så da Visit Sweden spurte oss om vi ville være med på en krepse helg i Sverige var vi ikke særlig vonde å be. Vi kjørte ned til Smögen på fredag for å være med på en kräftsafari, sammen med Smögens Fiske & Skärgårdsturer. Far og sønn driver stedet, helt ute på brygga, med en liten bu og to fiskebåter. Her fisker de kreps fra tidlig i april til sent i september. Hver dag, mer eller mindre uansett vær. I tillegg arrangerer de turer så folk kan være med å fiske og spise den nyfangede krepsen, akkurat som vi skulle få gjøre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da vi kom fram til brygga var det en del vind og gråvær, men vi tenkte ikke så mye over det foruten at vi gledet oss til å være med ut på sjøen. I fiskernes verden var det ingen sjø i det hele tatt for de er vant til å være ute i bølger opp til 3-4 meter… Vi hadde “bare” 1 meter høye bølger, men for en gjeng landkrabber som oss var det absolutt nok. Vi holdt oss fast i ripa og stirret mot horisonten for ikke å gå omkull og bli sjøsyke. De to gamle fiskerne jobbet og sto i med kraft og koordinasjon som de færreste, og dro opp 25 tegner med kreps. På båten har de et stort kokekar, som krepsen deiser rett oppi. Der kokes de i saltvann i ca en time. Er det fint vær kan man gå i land på en øy og spise de ferske krepsene. Vi fikk ikke gjort det, men jeg var rimelig glad for å være tilbake på land. Og da vi satt oppe i andre etasjen i fiskebua og så utover havet gjennom det store åpne vinduet, var det høy lykke faktor i den lille gjengen som akkurat hadde vært med på sitt første krepsefiske.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi fikk servert nydelig rykende varm fiskesuppe fra Smøgens Havsbad, og så kom de opp; en stor bolle med nykokt kreps, fremdeles litt varme. Jeg er vant til å spise kreps eller reker med masse tilbehør, men nå spiste vi de rent, og det smakte helt fantastisk. Siden krepsen er kokt i saltet vann, får du en saltsmak sammen med den ferske skalldyrssmaken, og det er i grunnen alt du behøver. De er store og lette å spise som også er deilig; krepsekjøtt og klør og rogn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da vi var mette og gode kjørte vi til Smögens Havsbad hvor vi skulle overnatte. De har et samarbeid med Smögens Fiske & Skärgårdsturer, sånn at du etter kräftsafarien kan bo en natt hos dem, overnatte og spise middag. De har til og med en kjempedeilig spa avdeling. En rimelig topp kombinasjon av hav og sjømat, for så litt deilig spa og hotell.

Smaken av nykokt kreps etter en dag på sjøen – det kommer vi sent til å glemme.