Stockholm

Mitt første møte med Stockholm var ikke helt topp. Jeg hadde fått en rolle i en Svensk spillefilm og ble fløyet over fra New York hvor jeg bodde på den tiden, for å ha leseprøve med regissøren. Det var selvfølgelig helt fantastisk å ha fått jobben, det var mer oppholdet som ble litt ambivalent. Jeg var jet-lagged og ganske sjenert, så jeg turte ikke si til de jeg skulle jobbe med at jeg ikke kjente et menneske i byen, eller var så glad i å være alene. Så det ble en fin arbeids ettermiddag, og så en helg i stillhetens navn. Jeg gikk litt rundt for meg selv, prøvde å finne noen steder med god take out mat, (turte ikke spise ute alene) og ellers var jeg på hotellet mitt.

Vel. Jeg har vært i Stockholm mange ganger siden det, både på jobb og for å besøke folk. Og jeg har fått oppleve hvor flott byen egentlig er. Litt kjølig må jeg innrømme jeg syns den kan være, men det handler vel som med så mye annet ofte ikke om hvor du er, men hvordan du har det.

Processed with VSCOcam with 4 preset

Espressino; Kaffebar på Götgatan jeg alltid går innom

Da jeg møtte Filip kunne jeg snakke flytende svensk. Nærmere bestemt Stockholm dialekt. Jeg pratet ikke Svensk med ham, men han sa det var en fin ide å snakke litt Svensk når jeg skulle møte moren hans for første gang. Det viste seg kjapt å være helt feil. Jeg låt i følge Filip som en erke snobbete Stockholms “brud”, altså alt annet en hva han ville moren hans (de er fra Gøteborg) skulle oppfatte meg som. Så siden det har jeg snakket Norsk, eller svorsk. Misforstå meg rett, Filip liker Stockholm. Det var bare min dialekt som ikke passet helt inn;)

Denne uka skulle Filip på jobb i Stockholm, og jeg fløy litt spontant ned for å møte ham da han var ferdig. Jeg har ikke vært i byen på flere år, så det var fint å være tilbake, særlig når man har et godt og trygt reisefølge. Merkelig hvor mye lettere man føler seg trygg da. Jeg startet turen med å sitte på en bar å ta et glass vin alene, (jeg har heldigvis blitt flinkere til det med årene) før jeg traff Filip. Det var nesten litt romantisk, å møtes sånn, om kvelden i en annen by. Fint med et lite avbrekk fra hverdagen hjemme. Så hadde vi en ordentlig deilig Stockholm sightseeing dag i går, vi gikk hele byen rundt. Jeg er godt kjent på Söder, og liker den delen. Så der spiste vi både lunsj og drakk kaffe. Det er så fint å gå, når man er i en by og vil gjøre seg godt kjent, du får både en helt annen oversikt over byen, du får sett masse mens du går, og du får mosjon. Dagen avsluttet vi med middag i indre by, på en restaurant som het Bird, hvor alt er laget på fjærkre. Virkelig et godt sted, til en ikke så dyr penge.

DSC09379 DSC09385 DSC09392

Ingenting gjør meg mer glad enn et lite, koselig surdeigsbakeri. Verdens beste croissanter hadde de også

Lunsj på Urban Deli. Et helt topp konsept, både delikatesse butikk og restaurant. Ligger på Söder.

Nå er vi vel hjemme igjen i Oslo, hos en firbent venn som ble hysterisk glad for at vi var i hus. Vi tok morgentoget som gikk kl 06.00 og det skal vi gjøre oftere. Tog er så fin måte å reise på, stressfritt, miljøvennlig og behagelig. Håper det blir en ny Stockholms tur på oss om ikke så lenge.